Edukacja

SPACEROWNIK TEATRALNY

„Łódzkie teatry za kurtyną historii“ – zapraszamy na spacer, którego trasę wyznaczą istniejące i nieistniejące łódzkie teatry.

Miejsce spotkania: Brama główna Manufaktury przy ul. Ogrodowej

Termin: 3 kwietnia 2016 (niedziela), godz. 12.00

Dystans: ok. 3 km

Czas trwania spaceru: ok. 2 godz.

Spacer poprowadzą i za kurtynę historii zajrzą: Małgorzata Leyko, Monika Wąsik, członkowie Studenckiego Koła Teatrologów UŁ

Organizatorzy: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Katedra Dramatu i Teatru UŁ, Studenckie Koło Naukowe Teatrologów UŁ, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

SPACER

WARSZTATY /projekt zrealizowany/

„Światło w teatrze i teatr lalkowy” – warsztaty teatralne dla dzieci w ramach projektu „Uniwersytet dla dzieci”

Dla kogo: dzieci w wieku 6-9 lat

Warsztaty składają się z dwóch godzinnych części. Pierwsza poświęcona jest roli światła w teatrze, druga teatrowi lalkowemu.

  1. Światło w teatrze. W trakcie tej części zaprezentowany zostanie sposób działania oświetlenia teatralnego na przykładzie dwóch typów reflektorów teatralnych – zwykłego i punktowego. Dzieci poznają między innymi:
    1. Sposoby zmiany barwy oświetlenia sceny za pomocą prostych filtrów barwnych (pojedynczych) oraz krzyżowania się kolorów. Zaprezentowana zostania zasada barw podstawowych i pochodnych (powstałych w wyniku mieszania się barw). Ta część warsztatów obejmować będzie wykorzystanie filtrów reflektorowych, ale w trakcie zabaw dzieci będą próbowały, metodą prób i błędów (rysowanie kredkami w trzech barwach na papierze), ustalić podstawowe zasady tworzenia barw pochodnych.
    2. Efekty świetlne zależne od kierunku padania światła. Zaprezentowany zostanie związek między wyglądem postaci na scenie, a kierunkiem padania światła reflektorowego. Dzieci spróbują stworzyć podobne efekty bawiąc się latarkami.
    3. Efekt wyciemnionej widowni. Dzieci zwykle nie wiedzą, że aktorzy oświetleni mocnym światłem, stojąc na scenie, nie widzą nikogo na widowni. Metodą eksperymentów z nasileniem światła dzieci przekonają się o granicy istniejącej między sceną a widownią.
    4. Za pomocą dużego ekrany z półprzezroczystego materiały przedstawiony zostanie sposób tworzenia teatru cieni. Będzie to przede wszystkim teatr cieni w wersji klasycznej (źródło światłą > przedmiot > cień), ale w dwóch odmianach (przedmiot znajduje się za ekranem / przed ekranem).
    5. Kolorowe projekcie świetlne. Zaprezentowany zostanie związek między kolorowym filtrem na reflektorze / barwnym slajdem / taśmą filmową znaną z kina.
  2. Teatr lalkowy. W tej części zostaną zaprezentowane podstawowe typy lalek teatralnych. Podstawowym celem połączenia teatru lalkowego z warsztatami o świetle i teatrze cieni jest uzmysłowienie dzieciom, jak bardzo podobny jest sposób tworzenia tych różnych typów teatrów.
    1. Kukiełki. Wykorzystane zostaną te same lalki, które wcześniej były używane w teatrze cieni. Dzieci zobaczą, jak bardzo mogą zmieniać się lalki zależnie od tego, czy poznajemy je jedynie dzięki grze cienia, czy też dzięki oświetleniu frontalnemu.
    2. Zaprezentowane zostaną najmniej skomplikowane pacynki wykonane domowymi metodami, co będzie miało na celu zachęcenie dzieci do wykonania podobnych pacynek w domu, lub w szkole, po warsztatach, w trakcie zajęć plastycznych.
    3. Ten najbardziej skomplikowany rodzaj lalki zostanie zaprezentowany najpierw w teatrze cieni (w którym niewidoczne są linki podtrzymujące marionetkę), zaś dzieci będą musiały rozpoznać sposób poruszania lalki. Następnie lalka zostanie zaprezentowana w szeregu pokazów animacyjnych w świetle zwyczajnym, aby dzieci przekonały się o trójwymiarowości tego typu lalki.

Warsztaty z marionetką będą także podsumowaniem wcześniejszej wiedzy dotyczącej oświetlenia teatralnego (lalka będzie oświetlana w taki sposób, by pokazać dzieciom, że reguły oświetleniowe są te same w teatrze lalek, co w teatrze żywego aktora).

CEL WARSZTATÓW: Ukazanie podstawowych reguł rządzących oświetleniem teatralnym. Zapoznanie dzieci z typami teatru lalkowego.

 

sowa_dol   Logo_kolor